Di 27 feb 2007 19:30

Willem van de Sande Bakhuyzen

Nederland - 2005

Monic Hendrickx, Peter Blok, Sophie van Winden, Anne Wil Blankers en Tanja Jess

In samenwerking met het Markland College is elke maand een film te zien uit het MovieZone-circuit 2006-2007. Deze voorstellingen zijn niet alleen bedoeld voor jongeren uit het voortgezet onderwijs, want iedereen is welkom! Deelname aan MovieZone is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Brabant en de Vereniging van Brabantse Filmtheaters.

Eigenlijk niet helemaal een geschikte titel voor MovieZone (vinden wij). Meer wat voor de vaste gasten van het filmtheater die de film na uitbreng gemist hebben óf hem nogmaals willen zien. Leef! was een van de grootste filmtheatersuccessen van het afgelopen jaar. Vast en zeker heeft aan dat succes meegewerkt dat regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen vrijwel letterlijk aan de vooravond van de première van de film is overleden.

Ze hebben alles en toch overheerst het gevoel dat het leven voorbijglijdt: moeder had eigenlijk schrijfster willen worden, vader (die maar geen nee kan zeggen tegen het meisje van kantoor) en de twee dochters die langs elkaar heen leven.

Maria Goos schreef de belevenissen van een verloskundige en haar gezin in de wekelijkse bijlage van ‘de Volkskrant’ en de film was de openingsfilm van het Nederlands Filmfestival van 2005, waar hij enkele Gouden Kalveren won, waaronder die voor de publieksprijs.

In het kader van MovieZone.